Hvad er servostyring?

Servostyring er en teknologi i biler, der gør det lettere for dig at dreje rattet. Du lægger måske ikke mærke til det i hverdagen, men uden det ville bilen føles tung og svær at kontrollere. I praksis betyder servostyring, at bilen hjælper dig med at styre, så du bruger mindre kraft og får bedre kontrol.

De fleste biler i dag har servostyring som standard, og det er der en god grund til. Det handler ikke bare om komfort, men også om sikkerhed og præcision i kørslen.

Servostyring

Hvad er servostyring? Systemet der også er kaldet power steering, er en teknologi, der reducerer den kraft, du som fører skal bruge for at dreje bilens hjul. I stedet for at du selv skal bruge al muskelkraften, assisterer systemet dig mekanisk, hydraulisk eller elektrisk.

Systemet registrerer, hvor meget og hvor hurtigt du drejer på rattet, og tilføjer den nødvendige hjælp for at gøre styringen mere præcis og ubesværet. Det gør en stor forskel, især når du skal manøvrere bilen i lave hastigheder, f.eks. ved parkering eller bykørsel.

Tidligere var servostyring baseret på hydraulik. En motor drev en pumpe, der pressede olie gennem et system og skabte den kraft, der hjalp med at dreje hjulene. I dag er elektrisk servostyring (EPS) blevet standard i langt de fleste nye biler. I stedet for olie og slanger bruger systemet en elmotor og sensorer, der tilpasser sig undervejs. Det gør det både mere driftssikkert, mere energieffektivt og nemmere at justere.

Skal alle biler have servostyring?

Det er efterhånden svært at finde en bil i dag, der ikke er udstyret med servostyring. Det er som sådan ikke et lovkrav, at alle biler skal være udstyret med servostyring, men er en bil "født" med systemet, skal det fungere - ellers dumper den til syn.

En defekt i servostyringen bliver opdaget til syn, og det er ikke småting. Systemet er en central del af bilens styresystem. Hvis det ikke virker, påvirker det bilens køreegenskaber, og dermed også trafiksikkerheden. Derfor er det noget, der vurderes under syn, uanset om bilen er fem eller femten år gammel.

Hydraulisk og elektrisk servostyring

Stilles spørgsmålet "Hvad er servostyring", handler det grundlæggende om et system, der gør det nemmere at dreje og manøvrere rattet.

Både hydraulisk og elektrisk servostyring har samme formål, men de fungerer på vidt forskellige måder.

Elektrisk servostyring (EPS)

I nyere biler finder du typisk elektrisk servostyring, også kaldet EPS. Her er det en elmotor, der leverer hjælpen direkte til styretøjet. Systemet bruger sensorer til at registrere, hvor meget og hvor hurtigt du drejer rattet, og justerer hjælpen derefter.

Elektrisk servostyring bruger kun energi, når det er nødvendigt. Derfor er det mere energieffektivt end det hydrauliske system, og det kan være med til at sænke brændstofforbruget (eller strømforbruget i elbiler). Samtidig kræver det næsten ingen vedligeholdelse, da der ikke er olie eller slanger, der kan lække.

Hydraulisk servostyring

Hydraulisk servostyring er uden tvivl den ældste løsning, og har været i brug helt fra 1950'erne og frem til begyndelsen af 00'erne. Her er det en mekanisk pumpe, der via en rem fra motoren skaber tryk i en væskefyldt slange.

Trykket hjælper med at dreje hjulene, så du som fører skal bruge mindre kraft i rattet. Systemet er driftssikkert og solidt, men det har også sine ulemper. Pumpen arbejder hele tiden, også når du ikke har brug for hjælp, og det betyder, at den bruger unødvendig energi. Derudover kræver det løbende vedligeholdelse, f.eks. udskiftning af servoolie og kontrol for lækager.

Fejl og problemer med servostyring

En bil består af mange komponenter, og slitage kan opstå i dem alle. Det samme gælder for styringen på din bil, hvor du kan opleve problemer med servostyring. Er der problemer med servostyring i din bil, vil du hurtigt mærke, at rattet føles tungt eller ujævnt, eller en høj lyd, når du drejer rattet.

Oplever du problemer, er der heldigvis løsninger. Er din servostyring hydraulisk, skal du højst sandsynligt fylde mere på, eller skifte væsken komplet. Er det derimod et elektrisk system, kan du muligvis være nødsaget til at reparere eller udskifte systemet. Uanset hvad, er det altid en god ide at forhøre dig med din mekaniker.

Problemer med elektrisk servostyring

Elektrisk servostyring (EPS) er genialt, men når det svigter, bliver selv små manøvrer besværlige. Er den gået i stykker, betyder det dog ikke, at du ikke kan køre bilen - det vil stadig være muligt. Du skal dog være opsat på at bruge lidt flere kræfter, hvis rattet skal drejes. Uanset hvad, vil det altid være optimalt at kontakte din mekaniker, så du kan få løst problemet.

Problemer med hydraulisk servostyring

Hydraulisk servostyring har været brugt i biler i mange år, og selvom det er et gennemprøvet system, er det ikke uden sine svagheder. Olie, tryk og slid kan være hovedårsagen til problemet, hvor du med det samme kan mærke at rattet føles tungt, styringen er ujævn, eller der kommer mærkelige lyde fra motorrummet.

Så hvad er servostyring?

Servostyring er en af de funktioner i bilen, du nok sjældent tænker over - lige indtil den ikke virker mere. Systemet hjælper dig med at styre bilen med mindre kraft. Det gør ikke bare kørslen mere behagelig, det øger også præcisionen og sikkerheden, fordi bilen reagerer mere forudsigeligt og med bedre vejgreb.

Det er næsten en uundværlig funktion. Oplever du derfor problemer med systemet, er det en utrolig god idé, at få en professionel mekaniker til at tage et kig på den hurtigst muligt.